Sök:

Sökresultat:

927 Uppsatser om Traditionellt arbetssätt - Sida 1 av 62

ArbetssÀtt och attityder- en empirisk jÀmförelse i Àmnet matematik

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur icke traditionellt och traditionellt arbetssÀtt inom matematik i skolÄr 1 kan se ut samt ta reda pÄ huruvida arbetssÀttet pÄverkar elevernas attityder till Àmnet. För att söka svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi genomfört observationer i tvÄ klasser i skolÄr 1 med icke traditionellt respektive traditionellt arbetssÀtt samt intervjuat lÀrarna och eleverna. Resultaten visar att icke traditionellt arbetssÀtt kan innebÀra att eleverna fÄr undersöka och prova sig fram, ofta med hjÀlp av laborativt material som konkretiserar matematiken samt att eleverna fÄr möjlighet att prata matematik. Ett traditionellt arbetssÀtt kan innebÀra att eleverna ges redan fÀrdiga generaliseringar av lÀraren och/eller matematiklÀroboken och att de dÀrefter fÄr öva pÄ att tillÀmpa dessa individuellt eller i grupp. Vad gÀller elevernas attityder sÄ relaterade flera av dem matematik till de aktiviteter som sker under skoldagen sÄsom lÀsa, skriva och rÀkna medan andra hÀrleder matematik till matematiklektionerna och deras innehÄll.

Motivation och könsperspektiv pÄ LVU-hem för flickor: en studie av behandlarnas arbetsmotivation och könsperspektiv, samt motivation i behandlingsprocessen

Denna uppsats handlar om LVU (Lagen om vÄrd av unga) hem för flickor och om behandlarnas arbetsmotivation, hur de gÄr tillvÀga för att motivera flickorna och om behandlingen sker ur ett traditionellt könsperspektiv. De frÄgor som studerats Àr: Hur ser behandlarna pÄ motivationsbegreppet? Vad motiverar personalen i sitt arbete? Hur motiverar behandlarna flickorna till beteendeförÀndring? AnvÀnds ett traditionellt synsÀtt pÄ könet i behandlingen vid LVU hem? Kvalitativa intervjuer med behandlare samt arbetsledare vid tvÄ flickhem, dÀrav ett behandlingshem och ett utredningshem har genomförts. Resultaten visar att behandlingen av flickorna Àr beroende av behandlarnas arbetsmotivation och deras upplevelse av meningsfullheten med arbetet. Behandlarna har en hög medvetenhet om hur de bÀst kan motivera flickorna i en positiv riktning.

Musiskt eller traditionellt lÀrande - hur lÀr sig eleverna?

Examensarbetets syfte var att redogöra för det musiska lÀrandet och genom en jÀmförande undersökning, utreda om musiskt eller traditionellt lÀrande Àr mer fördelaktigt för elevernas tillÀgnande av faktakunskaper. Vidare var syftet ocksÄ att ta reda pÄ om det fanns ett samband mellan elevernas engagemang och resultatet frÄn den jÀmförande undersökningen.Musiskt lÀrande, att anvÀnda hela kroppen och alla sinnen för att skapa ett djup i undervisningen, stÀlls i detta examensarbete mot det traditionella lÀrandet, som bygger pÄ ett reproducerande arbetssÀtt.72 elever i Ärskurs tre deltog i undersökningen och delades upp sÄ att halva gruppen fick ta del av en musiskt utformad lektion och de andra fick ta del av en traditionellt utformad lektion. BÄda lektionerna hade samma lektionsinnehÄll, eleverna fick lÀra sig om kantarellen. Efter genomförda lektioner fick alla elever fylla i en enkÀt, som satte deras faktakunskaper pÄ prov. Under lektionerna observerades elevernas engagemang.Resultatet visar att de elever som tagit del av den musiskt utformade lektionen hade ett bÀttre resultat, visade pÄ bÀttre faktakunskaper, pÄ enkÀten.

Informationssystemutveckling : skillnader mellan traditionella informationssystem och e-learningapplikationer

I dagens informationssamhÀlle har fokuseringen pÄ livslÄngt lÀrande och kontinuerlig kompetensutveckling blivit en viktig frÄga. E-learning kan vara en teknik som fÄr en avgörande roll för bÄde individers och organisationers utveckling framöver. E-learning kan definieras som ett koncept för att distribuera utbildning och lÀrande via Internet eller ett lokalt nÀtverk. En e-learningapplikation kan ses som en relativt ny typ av informationssystem vars syfte Àr att öka anvÀndarens kunskaper inom ett aktuellt omrÄde. Denna rapport undersöker huruvida det finns nÄgon skillnad mellan att utveckla ett traditionellt informationssystem och en webbaserad e-learningapplikation.

Plast möter traditionellt hantverk : ett undersökande möte belyst genom lampskÀrmen

Det hĂ€r arbetet bygger pĂ„ en undersökning om vilka likheter/skillnader det finns mellan uttrycken i produkter av plast och produkter av ett mer traditionellt hantverk, vad som uppstĂ„r i ett gestaltande möte mellan plast och traditionellt hantverk belyst genom lampskĂ€rmen, och vilka vĂ€rderingar ungdomar har nĂ€r det gĂ€ller materialet plast och hur dessa kan behandlas i skolan.Syftet med undersökningen Ă€r att arbeta med och titta nĂ€rmare pĂ„ ett samtida material som plast i kombination med ett mer traditionellt hantverk, dess utryck och de vĂ€rderingar som lĂ€ggs i materialet plast. Jag vill ocksĂ„ att elever, precis som jag sjĂ€lv, genom ett undersökande arbete ska kunna fĂ„ en bĂ€ttre förstĂ„else för var vĂ„ra vĂ€rderingar kommer ifrĂ„n och vad olika uttryck kommunicerar.För att försöka förstĂ„ och komma nĂ€rmare mina frĂ„gestĂ€llningar har jag med hjĂ€lp av litteraturen gjort en historisk tillbakablick av plastens mot- och medgĂ„ngar och vad ett traditionellt hantverk innebĂ€r sen sekelskiftet och fram till idag. Med kvalitativa intervjuer pĂ„ Svensk Hemslöjd och pĂ„ Kartell, ett framstĂ„ende italienskt plastmöbelföretag har likheter och olikheter i uttrycken av lampskĂ€rmar och andra produkter i de bĂ„das butiker tydliggjorts och analyserats. I min egen gestaltande undersökning utgĂ„r jag frĂ„n ett antal handgjorda lampskĂ€rmsskelett dĂ€r mina försök till möten mellan plast och ett traditionellt hantverk synliggörs pĂ„ ett skissartat sĂ€tt och dĂ€r jag reflekterar över vad som uppstĂ„r i mötet.De olika delarna i uppsatsen behandlar alla en ambivalens som formgivning med ett samtida material som plast innebĂ€r idag. Äktheten, men ocksĂ„ miljöfrĂ„gor kommer upp nĂ€r vĂ€rderingar av plast diskuteras.

SprÄkDax och Qnoddarnas vÀrld.  : En studie av ett traditionellt och ett digitalt lÀromedel

Syftet med denna studie Àr att jÀmföra ett traditionellt lÀromedel och ett digitalt lÀromedel för lÀs- och skrivinlÀrningen i Ärskurs 1. FrÄgestÀllningarna som vi valt för att uppfylla vÄrt syfte Àr följande: Vilken lÀs- och skrivmetod bygger det traditionella och det digitala lÀromedlet pÄ? Vilket innehÄll har lÀromedlen och hur förhÄller sig innehÄllet till kursplanen i svenska för Ärskurs 1-3? Vilka framtrÀdande skillnader finns mellan ett traditionellt lÀromedel och ett digitalt lÀromedel med avseende pÄ lÀrarhandledning, innehÄll och illustrationer? För att besvara studiens syfte och frÄgestÀllningar har vi genomfört en kvalitativ textanalys. Vid analysen av lÀromedlen konstruerade vi ett analysverktyg med utgÄngspunkt i kursplanen för svenska samt frÄgor berörande den analytiska lÀs- och skrivmetoden.Resultatet visar att det traditionella lÀromedlet bygger pÄ den analytiska lÀs- och skrivmetoden medan det digitala lÀromedlet bygger pÄ den syntetiska lÀs- och skrivmetoden. Vidare visar resultatet att lÀromedlen förhÄller sig till kursplanens kunskapsomrÄden pÄ olika sÀtt.

Kundupplevd Servicekvalitet i LÄgpris Respektive Traditionellt Butikskoncept - En validering av en spansk modell pÄ svensk dagligvarumarknad

Det huvudsakliga syftet med denna studie Àr att utveckla förstÄelsen för den kundupplevda servicekvaliteten inom dagligvaruhandeln. Det underliggande syftet Àr att testa Vazquez m fl. (2000) modell för mÀtning och utvÀrdering av servicekvalitet inom dagligvaruhandeln. Detta för att se om den ger ett rÀttvisande resultat i tvÄ olika butikskoncept, lÄgpris och traditionellt, eller om det krÀvs en modell anpassad för svenska förhÄllanden och mer specifikt för var och en av de olika koncepten..

BARRI?RER SOM MEDF?R ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVST? FR?N ATT S?KA V?RD. En litteratur?versikt

Bakgrund: Missbruk av substanser ?r ett globalt problem och kr?ver insatser fr?n h?lso- och sjukv?rd f?r att b?de hj?lpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt ?r det l?ngt ifr?n alla som har missbruk som s?ker v?rd n?r de beh?ver f? hj?lp. Ovilja att s?ka v?rd kan resultera i negativa konsekvenser p? b?de individ- och samh?llsniv?.

MikrolÄn i en migrationskontext, Hur medier i Sverige och andra svenska aktörer talar om mikrolÄn jÀmfört med traditionellt bistÄnd

Denna uppsats undersöker samtalet om de mikrolÄn som dykt upp som fenomen under de senaste Ären. Kan dessa pÄ ett bÀttre sÀtt bekÀmpa fattigdom Àn det traditionella bistÄndet? Detta utreds genom en litteraturstudie, dÀr material anvÀnds frÄn statlig utredning, nyhetsmedia (tidningar) och organisationers egna publikationer. Uppsatsen visar att den generella meningen i de texter som undersöks Àr att mikrolÄn kan bekÀmpa fattigdom pÄ ett annat sÀtt Àn vad traditionellt bistÄnd har kunnat. Traditionellt bistÄnd visar upp ett antal problem sÄsom risk för korruption, att det kan skapa passivitet och att det inte verkar bekÀmpa fattigdom pÄ ett effektivt sÀtt.

Traditionellt eller öppet skyltfönster?

Butiker anvÀnder mÄnga olika hjÀlpmedel för att attrahera sina kunder. Ett av dessa hjÀlpmedel Àr butikens skyltfönster vars uppgift Àr att vara butikens ansikte utÄt (Ekberg, 2010). Om man lyckats bygga upp ett unikt skyltfönster som lockar in kunderna i butiken har skyltfönstrets uppfyllt sitt syfte och butiken har samtidigt skapat ett konkurrensmedel. För att bygga upp ett bra skyltfönster krÀvs det kunskap inom Àmnet exempelvis fÀrgkulörers kopplingar till kÀnslor och uppbyggnad av olika teman. Ett skyltfönster behöver inte endast vara uppbyggt som ett traditionellt skyltfönster, med ett öppet skyltfönster lÄter man hela butiken attrahera de förbipasserande kunderna.

Ett traditionellt flygbolags anpassningsförmÄga : En fallstudie av Scandinavian Airlines Sverige

FrĂ„gestĂ€llning: Vilka nödvĂ€ndiga förĂ€ndringar behöver ett traditionellt flygbolag genomgĂ„ för att överleva inom en turbulent marknad?Huvudsyfte: Med hjĂ€lp av en fallstudie och utvalda teorier analysera och utvĂ€rdera hur vĂ€l ett traditionellt flygbolag anpassar sig utefter de rĂ„dande marknadsförhĂ„llandena pĂ„ flygmarknaden.Metod: En fallstudie med SAS Airlines som studieobjekt har genomförts. Även Ryanair har inkluderats som en liten del i studien, vars syfte Ă€r att förse lĂ€saren med en beskrivning av fenomenet lĂ„gprisflygbolag. Vidare har valda relevanta teorier utgjort ramen för insamlandet av data frĂ„n rapporter av olika slag samt kompletterande information frĂ„n intervjuer.Slutsatser: - OmvĂ€rldsbevakning möjliggör kundanpassningen.- Organisationsstorlek tillsammans med allianssamarbetet inger ökade möjligheter för anpassningen.- Den offensiva prispolitiken tillsammans med det förĂ€ndrade resebeteendet försvĂ„rar SAS Airlines konkurrensförmĂ„ga.- Organisations- och Ă€garstruktur inger begrĂ€nsade handlingsutrymmen.- SAS Airlines har ytterst fĂ„ möjligheter till att anpassa sig efter krig, epidemier, terrordĂ„d och oljeprissvĂ€ngningar.- SAS Airlines anpassning bestĂ„r i stora drag av kostnadsbesparingar, kapacitetsreduceringar, kundanpassning av erbjudanden samt av en efterfrĂ„gestyrd prissĂ€ttning..

Stereotypa könskonstruktioner i engelska lÀroböcker : ? en bildanalys

Tidigare forskning visar att lÀromedel har en normskapande effekt hos elever. Ett forskningsomrÄde som ofta belyses Àr genusaspekten och en kontinuerlig granskning av hur lÀromedel framstÀller jÀmstÀlldhetsfrÄgan behövs. Den hÀr studien har undersökt tre lÀroböcker ur ett genusperspektiv med utgÄngspunk i Hirdmans teoretiska ramverk. Studiens syfte Àr att undersöka hur könskonstruktioner representeras i moderna lÀroböcker. Genom en bildanalytisk tolkning av lÀroböckerna har jag i uppsatsen kunnat dra ett antal olika slutsatser.

Utomhusundervisning i naturvetenskap : en intervjustudie med lÀrare i grundskolans tidigare Är

Examensarbetets syfte var att redogöra för det musiska lÀrandet och genom en jÀmförande undersökning, utreda om musiskt eller traditionellt lÀrande Àr mer fördelaktigt för elevernas tillÀgnande av faktakunskaper. Vidare var syftet ocksÄ att ta reda pÄ om det fanns ett samband mellan elevernas engagemang och resultatet frÄn den jÀmförande undersökningen.Musiskt lÀrande, att anvÀnda hela kroppen och alla sinnen för att skapa ett djup i undervisningen, stÀlls i detta examensarbete mot det traditionella lÀrandet, som bygger pÄ ett reproducerande arbetssÀtt.72 elever i Ärskurs tre deltog i undersökningen och delades upp sÄ att halva gruppen fick ta del av en musiskt utformad lektion och de andra fick ta del av en traditionellt utformad lektion. BÄda lektionerna hade samma lektionsinnehÄll, eleverna fick lÀra sig om kantarellen. Efter genomförda lektioner fick alla elever fylla i en enkÀt, som satte deras faktakunskaper pÄ prov. Under lektionerna observerades elevernas engagemang.Resultatet visar att de elever som tagit del av den musiskt utformade lektionen hade ett bÀttre resultat, visade pÄ bÀttre faktakunskaper, pÄ enkÀten.

Horisontell stabilitet i traditionellt japanskt bostadsbyggande

Uppsats för avlÀggande av högskoleexamen i KulturvÄrd, Bygghantverk, 7,5 hp, 2012.

Traineeprogram-din vÀg till framgÄng : En jÀmförande studie mellan traineedeltagare och traditionellt anstÀllda

Sammanfattning Ökade pensionsavgĂ„ngar bland 40-talister och fĂ€rre yrkesverksamma 70 ? och 80 ? talister medför att företagen tvingas konkurrera om arbetskraften. Traineeprogram utgör ett sĂ€tt för företagen att locka till sig unga, kompetenta medarbetare. Efter programmets slut hamnar traineerna ute i organisationen tillsammans med arbetstagare med en traditionell anstĂ€llning. Vi Ă€r intresserade av att studera om det gĂ„r att urskilja nĂ„gra skillnader mellan parterna och ovan fört resonemang har mynnat ut i följande problemformulering: Vilka skillnader gĂ„r det att urskilja mellan traineeanstĂ€llda och traditionellt anstĂ€llda samt hur pĂ„verkar dessa karriĂ€ren? Syftet med studien har delats in i fyra mindre delsyften:KartlĂ€gga egenskaper som karaktĂ€riserar traineer och traditionellt anstĂ€llda.Undersöka skillnader i förvĂ€ntningar mellan traineer och traditionellt anstĂ€llda.

1 NĂ€sta sida ->